logo Unihal

Univerzálne montované haly

+420 702 107 808
+420 702 107 808

Nižšia konštrukcia oceľových hál


Zakladanie oceľových hál a konštrukcií

Existuje niekoľko kľúčových faktorov, ktoré výrazne ovplyvňujú spodnú stavbu haly a jej založenie. Musí prenášať všetky sily a tlaky, ktoré sú alebo môžu byť naň prenášané z primárnej - nosnej konštrukcie oceľovej haly. Pri dimenzovaní spodnej stavby montovanej haly sa musia zohľadniť nielen statické, ale aj dynamické zaťaženia.

Medzi ne patria:

  • hmotnosť samotnej haly - primárnej a sekundárnej konštrukcie, stenového a strešného plášťa, vrátane okien, dverí, vrát a ďalších zaťažení konštrukcie - osvetlenia, vykurovania, vzduchotechnických rozvodov, rozvodov stlačeného plynu atď.
  • žeriavové dráhy - vlastná hmotnosť konštrukcie dráhy a hmotnosť žeriavu. Dynamické zaťaženie od pohybu žeriavu a prenášaných bremien - rozbehové a brzdné sily.
  • zaťaženie snehom a vetrom, ktoré ovplyvňujú dimenzovanie nosných prvkov haly a ich hmotnosť.
  • geologické podmienky na stavenisku - únosnosť podložia v základovej škáre, výška hladiny podzemnej vody, chemické zloženie podzemnej vody, heterogénne zloženie vrstiev podložia na pôdoryse stavby, hĺbka a uloženie nosných vrstiev atď.

Možnosti zakladania - typy bežných podkladových konštrukcií

  • Betónové základové pätky - môžu byť jednostupňové alebo viacstupňové, môžu byť zhotovené zo skruží, alebo bez nich. Všetky typy základových pätiek môžu byť vyhotovené ako monolitické alebo prefabrikované.
  • Betónové pätky - môžu byť vyhotovené po obvode budovy, alebo aj ako stužujúce po celej ploche pôdorysu, a môžu byť napojené na betónový sokel bočného obkladu steny.
  • Pri podkladoch s nižšou únosnosťou sa používajú pilóty, najmä vŕtané, menej sa používajú bežné zatĺkané pilóty alebo mikropilóty.
  • Pri požiadavkách na vyššiu únosnosť sa kedysi bežne používali základové studne, v súčasnosti sa však nahrádzajú vŕtanými pilótami väčších priemerov
  • V niektorých jednoduchších prípadoch sa používa betónová základová doska
  • Kotviace železá - kotvy sa môžu pred inštaláciou oceľovej konštrukcie osadiť do betónových pätiek alebo pasu. Táto technológia je však náročnejšia na presnosť výškového a smerového umiestnenia kotiev. Kotvy sú navlečené na hornej strane a "päta" stĺpa je priskrutkovaná cez prírubu. Kotvy sa osadzujú pomocou "šablón" s príslušnými otvormi, ktoré zodpovedajú otvorom v prírubách stĺpa.
  • Klasická technológia osadzovania stĺpov je v pripravených kalichoch na presne umiestnených oceľových podložkách (pomocou nivelačného zariadenia) a smerovo upevnených pomocou 4 profilov ROXOR, privarených k oceľovým plechom v kalichu. Provizórne upevnenie stĺpov sa vykonáva pomocou kužeľových hranolov, ktoré sa po kontrole rozmerov a rovinnosti konštrukcií odstránia a po ukončení montáže oceľovej konštrukcie sa zabetónuje narušený priestor.
  • Sokel medzi rámami sa zhotoví tak, aby chránil obklad steny pred poveternostnými vplyvmi. Zvyčajne má minimálnu výšku asi 30 cm a zhotovuje sa ako monolitický betónový alebo prefabrikovaný.

Inžinierske siete

Inžinierske siete, ktoré slúžia na pripojenie na hlavné vedenia alebo rozvody, sú súčasťou spodnej stavby priemyselnej haly. Vývody inžinierskych sietí vedú cez spodnú stavbu a po vybudovaní hornej stavby haly sa na tieto vývody napoja inžinierske siete z budovy.

Tieto inžinierske siete sú:

  • kanalizácia,
  • voda,
  • elektrické prípojky,
  • plyn,
  • slaboprúdové rozvody - telefón, internet, káblová televízia, prípadne iné, napr. potrubná pošta.

Spevnená plocha, prípadne vybudovaná v pôdoryse dokončenej montovanej haly - potrebná pre pojazd montážnych mechanizmov, po dokončení môže byť použitá ako podkladová vrstva finálnej vrstvy podlahy.

Zdroj: MŠVVaŠ SR, s. r. o. Jindřich Novotný